Játszott már kooperatív társasjátékkal?

Az ilyen kooperatív társasjátékoknál nem a többi játékos legyőzése a cél, hanem a velük való együttműködés.

Együtt jobb, mint egymás ellen! – Azoknak, akik nem szeretnek egymás ellen társasjátékozni

A társasjátékozás élménye mindenkinek mást jelent: kinek vasútépítés, kinek párkeresés, kinek vadnyugati lövöldözés – de az is nagy kérdés, szeretünk-e egymás ellen játszani?

Ma már sok, és egyre több olyan társasjáték, amelyben nem egymás vetélytársai vagyunk, hanem csapatként, összefogva kell legyőznünk a játékot, azaz megoldanunk egy helyzetet. A választék egyre színesebb, így nem kell aggódnunk, hogy a játékosok kora, a téma vagy a játék jellege miatt nem tudjuk a barátainkat, a családunkat egy együttműködős játékkal asztalhoz ültetni.

Kooperatív partijátékok a közös nevetésért

A közösen felépített játékokat lehet mindjárt a legkönnyedebbekkel kezdeni: a Sztorikockában más dolgunk sincs, mint a képzelőerőnket megosztani a többiekkel. A 9 dobókockán lévő 54 kicsi ikon adta témákból kell történetet mondanunk, egymás után egy mondatot hozzáfűzve a sztorihoz, a kiválasztott kockát elvéve a többiből.

Az is izgalmas feladat, amikor egy rejtvényt kell megoldjunk, és ebben a társaink segítenek nekünk. Az egyik legegyszerűbb, és mégis nagyon szórakoztató rejtvényfejtés a Csak egy feladata: 13 szóból kell minél többet kitaláljon a csapat, de úgy, hogy az épp aktuális szóra mindenki csak egy-egy szóval vezetheti rá az épp soron lévő játékot. Ráadásul a segítségnek egyedinek kell lennie, ha ketten ugyanazt a szót használták, az ő tábláikat le kell törölni.

De vannak olyan játékok is, ahol a kihívást nem a kommunikáció, hanem annak a hiánya jelenti! Gondoljuk el, hogy a kezünkben lévő kártyákból úgy kell növekvő értékű paklit építenünk, hogy bárki bármikor letehet rá egyet a kezében lévő lapokból – de semmilyen módon nem jelezhetünk a többieknek, milyen lapok vannak a kezünkben. Nem véletlen, hogy a The Mind – Érezz rá! miért kapott ilyen magyar alcímet.

A Magic Maze – Fogd és fuss! társasjátékban a kommunikáció igen egyszerű: csak egy fabábuval kopogtathatunk az előtt a játékos előtt, aki épp segíthetne a 4 színes bábu egyikének mozgatásában. Ugyanis mindenki csak egy irányba tudja őket mozgatni – vagy egy különleges akciót használhat. Például a felfedezést: ugyanis egy-egy labirintuslapka széléhez jutva egy újabb lapkát fedhetünk fel, és lassan megépíthetünk egy modern labirintust: egy plázát, ahol a megfelelő boltokat megtalálva mesebeli hőseink lopva felszerelkezhetnek, majd gyorsan el kell hagyják a bevásárlóközpontot. Az irányítást teljes csendben kell végrehajtsuk, mutogatás és beszéd nélkül – aminek a vége értetlen kapkodás és fuldokló nevetés…

Mesés kalandok távoli tájakon

Szinte szerepjáték hangulatú játékok is léteznek, amelyeknek a szabály elején legtöbbször el is hangzik a mondat, hogy milyen karakterek bőrébe bújunk. A közös gondolkodást így komolyabban meghatározza a képzelt helyzet, amit a játékban együtt kell átélnünk. Lehetünk akár hajótöröttek egy lakatlan szigeten, mint a Hellapagos-ban, ahol naponként kell döntsünk, enni- vagy innivalót gyűjtünk, vagy folytatjuk a tutaj építését, amelyen a játék végén közelgő hurrikán elől kell elmenekülnünk.

Vagy lehetünk spiritiszták, akik közösen próbálják felfedni egy főúri kastélyban történt gyilkosságot – az áldozat szellemének útmutatásával! A Mysterium-ban a szellem álomkártyákat küld, amelyek a Dixit-ből ismert szépséges kártyákhoz hasonlóak, és a médiumoknak ezek alapján kell megtalálják a gyanúsítottak között az elkövetőt. Az idő szorít: 7 órája (azaz fordulója) van a csapatnak, mielőtt a hajnal hasad.

Az idő a legnagyobb ellenfél a Dr. Fondor – Az idő fellegvárában, na és persze maga Dr. Fondor! Az ő kastélyába kell behatolnunk, különböző szobákban különféle csapdákat kikapcsolnunk, hogy visszalophassuk tőle a világ legféltettebb, leghíresebb műkincseit. Minden lépésünk után Dr. Fondor is lép, és ahova lép, ott újra bekapcsolja a csapdákat. És az óra mutatója is halad, elérve egy-egy kincsjelzőt, amelyet így örökre elveszítünk.

Nagyon emlékeztetnek ezek a történetek egy szabadulószobára? Igen, azok is ilyen történetek köré vannak építve, és azokban is egy szorult helyzetből kell magunkat kiszabadítani, rejtett információk összekapcsolásával. Az ilyen, egyszer átélhető kalandokért már nem kell időpontra mennünk egy belvárosi helyszínre: számtalan szabadulószobás társasjáték áll rendelkezésre, legyen az a Szabadulópakli-sorozat vagy az Unlock!.

Izgalmasabb témák – nagyobb kihívások

Vannak olyan együttműködős játékok, amelyek torokszorítóan izgalmas feladatok elé állítják a játékokat – némelyik egyenes halálos veszélyek elé. Ebben vállat vállnak vetve kell küzdenünk (mint a Szamuráj szellem harcosai, akik a falu népét védik meg a banditáktól – igen, igen, A hét szamuráj/mesterlövész alapján), vagy egymástól nagy távolságra lévő helyeken kell párhuzamosan problémákat megoldanunk (mint a Pandemic-ben, ahol 4 halálos vírus terjedését kell megakadályoznunk világszerte).

Kifejezetten gyakorlott játékosok számára is léteznek ilyen játékok, több órás kalanddal nézhetnek szembe hajótöröttekként a játékosok a Robinson Crusoe – Kalandok az elátkozott szigeten-ben, vagy egy zombi-világ túlélőiként a Holtak tele – Válaszúton-ban.

Vannak azonban olyan játékok is, amelyek témáját a játék megkezdése után elfelejtjük, és tisztán a feladatot igyekszünk megoldani – de még a sztori hiányában is nagyon izgalmas a megoldáshoz vezető út! Az egyik legjobb példa a Beyond Baker Street – Sherlock Holmes nyomában, ahol a saját kártyáit senki sem látja, mert képes felüket a többiek felé fordítjuk. Így a többiek segítségére kell támaszkodjunk, amikor döntünk: melyik lap lerakásával melyik bűnügyet folytatjuk – de csak óvatosan, mert a lapok összértéke nem haladhat meg egy határértéket…

A legkisebbek sem maradnak ki!

Számtalan gyerekjátékba sikerült a közös feladat miatti izgalmat belerejteni, ezek többsége persze kedves állatok védelmében történik, például a Mr. Wolf-ban a háziállatokat kell az ordas elől a kis ólakba rejteni, vagy a Happy Bunny-ban kell a nyuszinak elég répát gyűjteni, hogy a családja jóllakjon. De van mókás hangulatú is, mint a Leo, amiben egy kisoroszlánt kell még azelőtt végigvezetni az őserdei ösvényen a fodrász-makiig, mielőtt a sörénye akkorára nem nő, hogy már ki sem lát rajta…

 

A társasjátékozás még nagyobb élmény sokak számára – korosztálytól függetlenül –, ha nem egymást kell legyőzniük, hanem a cél a sikeres együttműködés.